Thursday 2 June 2011

Hati Yang Mati

     Hati yg mati adlh lwan bg hati yg sihat. Ini bermaksud, org yg tidak mengenali Tuhan dan tidak pernah menyembah serta menurut perintah-Nya, mrka tidak disyngi dan tidak mndpt keredhaan Allah. Hati mrka dikuasai oleh hawa nafsu dan hanya menurut kehendak hatinya shj. Mrka tidak peduli sama ada kehendak dan tindakannya itu sebenarnya dilrg dan dimurkai Tuhan.

     Apbila hawa nafsu menguasai hati, jdlh ia sperti kanak2 yg tidal tahu menggunakan akal dan fikirannya. Cinta kpd Allah dilupakan. Perasaan takut, rela, mulia, hina dan mrh tidak pernah wujud dlm hatinya. Apbila bercinta ia berlandaskan hawa nafsunya, begitu juga apbila mrh.

     Apbila memberi sesuatu, ia semata2 krn keinginannya utk memberi. Mrka lbh mengutamakan hawa nafsunya drpd Tuhannya. Mrka menjdkn hawa nafsu sebagai imamnya, syahwat sebagai pemimpinnya, kebodohannya sebagai panduannya dan lalai sebagai landasannya.

     Dlm kpla mrka hanya dipenuhi oleh keinginan bg memenuhi kehendak2 dunia. Mrka terpengaruh dgn kemewahan dan mabuk hawa nafsu. Seruan utk kembali mengingati Allah dan hari akhirat, tidak dipedulikan. Mrka hanya mengikut telunjuk syaitan yg menyesatkan. Dunia menjdkannya lalai dan mabuk. Hawa nafsu telah membuatnya buta drpd perkara yg sebenar.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...