Tuesday 31 May 2011

Hati Yang Sihat

Pada hari akhirat kelak, mereka yg mempunyai hati yg suci bersih  adlh org yg pling bhagia apbila bertemu dgn Allah. Sebaliknya mrka yg mempunyai hati yg ktor, tidak ada sesiapa yg akn menolong meskipun ank2 mrka sndri. Berkaitan perkara ini, Allah menyatakan di dalam al-Quran maksudnya:

     "Pada hari akhirat kelak, ank2 tidak akn dpt membrikan apa2 pertolongan, kcuali mrka yg dtg dgn hati yg suci bersih."

     (Surah as-Syu'arak,ayt 88-89)

Ayt ini menerangkan kpd kita spy  memiliki hati yg bersih apbila bertemu Allah pd hari akhirat. Sekiranya mrka dtg dgn hati yg ktor, tidak ada sesiapa yg dpt menolong melainkan mrka yg mempunyai hati yg bersih.

     Ramai org yg mempunyai pendpt yg berbeza berkaitan maksud hati yg sihat. Ada yg b'pndpt, ia membawa maksud hati yg bersih ataupun hati yg selamat. Perkataan ini sebenarnya mempunyai maksud yg sama, iaitu hati yg bersih drpd keinginan bg melakukan perkara yg melanggar perintah Allah dan lrngannya termasuklah perkara2 yg meragukan.

     Ini bermakna, hati yg bersih bebas drpd menjd hamba kpd syaitan. Ketaatan, rasa takut, harapan, keredhaan, taubat dan berserah diri hanya kpd Allah semata2. Mrka tidak menjd hamba kpd yg lain, selain Allah.

     Hati yg bersih juga tidak menyekutukan Allah dgn apa cara sekalipun. Hati mrka sentiasa mengabdikan diri kpd Allah sama ada dlm bentuk hrpan, cinta, berserah kpd Allah, taubat dan sebagainya. Segala perbuatan mrka ikhlas krna Allah. Mrka mencintai krn Allah dan mrka membenci juga krn Allah. Begitu juga apbila memberi dan menegah, semuanya krn Allah.

     Namun begitu, diri kita masih belum sempurna selagi belum bebas drpd sikap yg tidak berlandaskan hukum dan perintah Allah. Hati perlu sentiasa rapat dan mengingati Allah, bertekad untuk sentiasa patuh kpd Allah, bukan kpd yg lain sama ada dlm perkataan ataupun perbuatan.

     Setiap perkataan yg lahir dri hati adlh 1 perintah. Ia juga kehendak hati untuk dilakukan oleh anggota bdn yg mempunyai hbungan dgn perintah itu. Anggota bdn tidak akn melakukan sesuatu tanpa mendpt arhan drpd hati.

     Bagi mrka yg tidak beriman, adakalanya tindakan yg dilakukan itu tidak mengambil pertimbangan yg wajar. Ini samalah halnya dgn melakukan sesuatu sblum mendpt arhan. Sehbngan itu, Allah menegaskan dlm al-Quran,

     "Hai org2 yg beriman, jgnlah kamu mendahului Allah dan Rasul-Nya bg melakukan sesuatu perkara sblum mendpt kebenaran, sesungguhnya Allah maha mendengar dan maha mengetahui."

(Surah al-Hujurat,ayt 1)

Ayt ini jelas mengingatkan spy jgn melakukan sesuatu perkara sblum mendpt arhan drpd Rasulullah. Sebahagian ulamak berpndpt, setiap perbuatan kebiasaannya melahirkan 2 pertanyaan walaupun perbuatan itu kecil iaitu:

     1) Mengapa dan bagaimana perbuatan itu dilakukan?

     2) Atau mengapa perbuatan itu dilakukan dan bagaimana ia melakukan?

Persoalan pertama, mencari sebab atau punca. Mungkin ia dilakukan krn dorongan atau keinginan bertujuan untuk mendpt pujian dri manusia. Mungkin mrka melakukan krn mrka menganggap itu 1 kewajipan dan mengharapkan keredhaan-Nya. Mungkin juga mrka melakukan semata2 krn untuk memenuhi keinginan hati mrka.

Pertanyaan kedua pula mengenai sikap ingin mencontohi sunnah Rasulullah dlm menjlnkan kewajipan sebagai seorg hamba. Adakah tindakan mrka sesuai dgn apa yg Allah trunkan melalui rasul-Nya? Atau mrka melakukan sesuatu perbuatan yg tidak diperintahkan dan diredhai Allah?

     Walau apa pun yg kita lakukan, apa yg penting ialah keikhlasan dan perintah siapa yg kita ikuti, sesungguhnya Allah hanya menerima perbuatan yg diperintahkannya shja.
Perbuatan yg dilakukan dgn hati yg ikhlas dan mengikut arhannya shj diterima Allah.

     Sebagai hamba-Nya, kita diharap dpt mengikuti sunnah Rasulullah. Hati dan kehendak patut dipelihara spy tidak merosakkan keikhlasan dan nafsu yg menentang kebaikan. Hanya , hati yg sihat shj dpt menjamin keselamatan sesebuah kehidupan.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...