Tuesday 31 May 2011

Mengenali Hati Yang Bersih dan Kotor

Hati: Organ Istimewa di Dalam Badan

     Antara semua makhluk ciptaan Allah, manusia adalah ciptaan Allah yg pling sempurna. Selain lengkap dgn 7 pancaindera, Allah juga mengurniakan akal dan fikiran bg memudahkan manusia membuat pertimbangan.

     Walaubagaimanapun, akal dan fikiran dikendalikan oleh seketul daging di dalam tubuh manusia yg dikenali sebagai hati. Hati ibarat raja di dalam sesebuah negeri. Hati juga yg memerintahkan seluruh anggota badan spy bertindak sesudah mendpt arahan.

     Tindakan yg dilakukan itu sama ada berupa kebaikan ataupun kejahatan, ia banyak bergantung pd hati itu sndri. Hati adlh anggota tbuh manusia yg pling mulia. Hati terletak di dalam dada. Ia dilindungi dan dikelilingi oleh seluruh anggota tbuh sesuai dgn kedudukannya sebagai raja.

     Hati tidak dpt dilihat dgn mata ksar tetapi tindakan yg diambil oleh hati dpt dilihat pd perlakuan seseorg sprti kesbran, ilmu, keberanian, kemuliaan, cinta, kehndak, kerelaan dan semua sifat-sifat yg baik. Tindakan yg diambil oleh hati juga boleh melahirkan tindakan sperti mrh, benci, dengki, dendam dan sebagainya termasuklah perbuatan2 yg mengingkari Allah. Semua anggota tbuh kita sama ada yg dpt dilihat ataupun yg tidak termasuklah segala kekuatannya adlh benteng kpd hati.

     Mata dan hati mempunyai hubungan erat yg tidak dpt dipisahkan. Segala yg dilihat oleh mata terus dihantar ke hati. Apabila mata melihat sesuatu, mata dgn cepat menghantar isyaratnya ke hati. Kemudian hati segera membuat tindakan susulan.

     Apa juga tindakan yg dilakukan oleh anggota tbuh slpas menerima arahan drpd hati tidak akan terlepas begitu shj pd hari akhirat. Semua anggota tbuh dipertanggungjawabkan dan menjadi saksi setiap perkara yg dilakukan semasa di dunia.

     Ini ditegaskan oleh Allah dalam al-Quran, maksudnya:

     "Sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati, semuanya itu akn diminta pertanggungjawbknnya."

     (Surah al-Israk,ayat 36)

     Ayat ini menjelaskan, telinga, mata, hati dan seluruh anggota badan dipertanggungjawabkan ats apa yg dilakukan semasa di dunia. Mata yg melihat, telinga  yg mendengar dan hati yg mengeluarkan arahan akn diminta menjadi saksi.

     Sekiranya hati seseorg itu sering membuat keputusan berpandukan ajaran al-Quran, berbahagialah nrka yg memiliki hati seperti ini. Tetapi sekiranya memiliki hati yg sering membuat keputusan yg berpandukan hasutan syaitan, kebinasaan shj yg menimpa mrk.

     " Hati adlh umpama raja dan anggota bdn sbagai pengawalnya. Apabila raja memerintah dgn baik, 
        pengawalnya tntulh bertugas dgn baik juga. Apabila rajanya melakukan sesuatu yg tidak baik, sdh tntu
       pengawalnya begitu juga."

     Hadis ini diperkuatkan lg oleh pengakuan Rasulullah,

       "Ketahuilh sesungguhnya di dlm tbuh ad sgumpal dging. Apabila ia baik jd baiklh selruh anggotanya
        dan sekiranya bruk, bruklh semuanya. Ketahuilh ia adlh hati."

     Hati sering dikaitkan dgn kehidupan & kematian. Sehbngan itu, hati boleh dibhgikn kpd 3:

     1) Hati yg Sihat  
     2) Hati yg Mati
     3) Hati yg Sakit

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...