Thursday 2 June 2011

Hati Yang Sakit

Hati seperti ini, zahirnya hidup tetapi ia sakit. Dari luar nampak sihat tetapi di dalam hati sudah teruk dan sukar bg diubati. Pd mata kasar, hati mmg mencintai Allah, mempercayai-Nya, ikhlas menghambakan diri dan berserah kepada-NYa. Tetapi pd hakikatnya, ia berlawanan dgn perkara yg sebenar.

     Hati yg seperti ini sebenarnya mempunyai perasaan cinta pd hawa nafsu. Hawa nafsu ini pula lebih terdorong kepada rasa keinginannya. Antara nafsu keinginanya yg ketara ialah dengki, iri hati, sombong, riak, gila pangkat dan sebagainya. Sifat seperti ini adlh punca kerosakan hati.

     Keadaan hati yg seperti ini membawa kita ke arah dua jalan. Jalan pertama mengajaknya kembali pd Allah dan Rasul-Nya serta hari akhirat. Jalan yg kedua pula mengajaknya kpd kemewahan di dunia. Antara kedua-duanya, hati akn memenuhi ajakan mana-mana jalan yg lebih hampir kpdnya.

     Sebagai kesimpulan, hati yg pertama adlh hati yg sihat, lembut dan penuh dgn kesedaran. Hati yg kedua adlh hati yg kaku, kering dan layu. Manakala hati yg ketiga adlh hati yg sakit di mana lebih dekat kpd kebaikan atau kehncuran.

Allah menyatakan dalam al-Quran ::

     "Dan kami tidak mengutus sebelum kamu seorang Rasul pun dan tidak (pula) seorang nabi, melainkan apabila ia mempunyai sesuatu keinginan, syaitan pun memasukkan godaan-godaan terhadap keinginan itu, dan Allah menghilangkan apa yg dimasukkan oleh syaitan itu, dan Allah menguatkan ayat-ayat-Nya. Dan Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana. Agar ia menjadikan apa yg dimasukkan oleh syaitan itu, sebagai cubaan bagi orang2 yg di dalam hatinya ada penyakit dan yg kasar hatinya. Dan sesungguhnya org2 yg zalim itu, benar2 dalam permusuhan. Dan agar org2 yg telah di beri ilmu, meyakini bahawasanya al-Quran itulah yg hak dari Tuhanmu lalu mereka beriman dan tunduk hati mrka kpd-Nya dan sesungguhnya Allah adlh pemberi petunjuk bg org2 yg beriman kpd jalan yg lurus."

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...